Facts is het webbased platform van Factos. Facts biedt informatiebeheersing voor het management en praktijkprogramma’s voor de uitvoering.
Facts hoeft niet te worden geïnstalleerd op eigen systemen maar is webbased. Gebruikers kunnen via een browser werken maar ook met mobiele apparaten. De beveiliging is uiteraard goed geregeld. Op deze manier is Facts altijd en overal beschikbaar en leidt tot een flexibele manier van werken.
Software is vaak eenkennig: het is ontworpen voor één proces en verder niet. In Facts is dit omgedraaid. Facts zorgt dat elke toepassing de beschikking heeft over dezelfde standaardonderdelen. Dit zijn de onderdelen contacten, personeel, gebouw, project en beheer. Elke toepassing beschikt altijd over deze modules.
De vijf standaardonderdelen worden door elke toepassing gebruikt. Elke toepassing kan als module, onafhankelijk van andere modules, worden gebruikt. Alle modules maken gebruik van dezelfde onderliggende gegevens. Een wijziging in een basisgegeven is meteen in de modules terug te zien.
De vormgeving en het gebruik van kleur zijn een speerpunt in het ontwerp. Praktisch alle informatie wordt getoond in lijsten die gecombineerd zijn met een paneel waarop details van een onderdeel uit die lijst staat. Elke lijst beschikt over een ingebouwde zoek- en filterfunctie. Dit maakt navigeren binnen het programma gemakkelijk.
Daarnaast heeft elk onderdeel een eigen kleurencombinatie. Hierdoor is zonder te lezen altijd duidelijk met welke onderdeel er gewerkt wordt.
Voor het uitvoeren van controles en het op locatie beheren van gegevens wordt gebruik gemaakt van browser-gebaseerde software op tablets (advies) of smartphones.
Facts Mobile is gebaseerd op het lokaal verwerken van gegevens omdat een dataverbinding niet altijd gegarandeerd is. Zodra het apparaat een verbinding kan maken worden gegevens automatisch gesynchroniseerd.
Facts Mobile werkt op Android- en iOS (Apple) apparaten maar niet op de Microsoft Surface tablets.
Importeren van gebouwgegevens kan rechtstreeks vanuit Excel en informatie die in diverse lijsten wordt weergegeven kan worden geëxporteerd.
Naar wens kunnen koppelingen met andere bronnen zoals facilitaire management informatie systemen (FMIS) worden ontwikkeld.
Facts is beveiligd via een https verbinding. Facts bevat over een rollen- en rechtensysteem waarmee per gebruiker de toegang en de mogelijkheden wordt bepaald.
Facts werkt met één database per klant zodat de scheiding van gegevens altijd verzekerd is.
Factos zorgt voor een dagelijkse backup van alle data. Bovendien is het mogelijk om zelf backups te maken en deze te bewaren.
Het gebruik van Facts wordt per gebruiker per maand gefactureerd waarbij een gebruiker een natuurlijk persoon is.
Voor het gebruik van Facts worden geen startkosten of andere jaarlijkse kosten berekend.
De contractduur is een jaar en is daarna per maand opzegbaar met een opzegtermijn van drie maanden.
Op initiatief van Factos en geïnspireerd door ideeën uit de markt blijft Facts ontwikkelen en innoveren. Hierbij worden bestaande programma’s met nieuwe producten gecombineerd. Een deel van de ontwikkelingen wordt hier onder geschetst.
Facts is een programma-platform waarbij veel (gebouw-) gegevens centraal gebruikt worden. Factos ontwikkelt daarom koppelingen op maat die informatie naar een ander systeem sturen of juist uit een ander programma koppelen zoals een gebouw-beheer systeem. Het voordeel is dat informatie nog maar in één systeem wordt bijgehouden.
Factos werkt aan een dashboard waarin samenvattende informatie in één oogopslag is in te zien. Voor gedetailleerde informatie wordt daarna doorverwezen naar de betreffende modules.
Tekeningbeheer wordt uitgebreid met een koppeling naar CAD tekeningen. Doordat ook een koppeling met het FMIS systeem bestaat worden wijzigingen in dit systeem zowel in Facts als op de plattegronden automatisch doorgevoerd. Hierdoor worden overnamefouten uitgesloten, zijn mutaties meteen doorgevoerd en wordt veel administratief werk voorkomen.
In Facts zijn al veel onderdelen voor calculatie aanwezig. Met het slim combineren daarvan ontwikkelen we hiermee een calculatiesysteem.
Externe toegang maakt samenwerking tussen opdrachtgever, intermediair en opdrachtnemer mogelijk. Zo kan een opdrachtgever bijvoorbeeld rechtstreeks inzage krijgen in de status van kwaliteitsmetingen in het systeem van de uitvoerende partij. Een andere mogelijkheid is dat een opdrachtnemer online afmeldingen kan doen van uitgevoerd periodiek werk.
Deze toepassing wordt nu al gebruikt voor onder andere de belevingsmeting maar wordt verder uitgebouwd zodat door de gebruiker zelf digitale ‘formulieren’ kunnen worden samengesteld. Denk hierbij aan bezoekrapporten, klantoverleg etc.